Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Zelenina pro diabetiky

3. 1. 2007

ObrazekZelenina pro diabetiky

 

Nemoc zvaná cukrovka přináší s sebou mnohá omezení ve stravování. Víme, že u této nemoci jde o narušení látkové výměny. Léčí se medikamenty, které snižují obsah cukru v krvi podáváním inzulínu, jehož organismus nevytváří dostatečné množství. Cukrovka vyžaduje speciální dietu. Pomocným léčebným prostředkem je zelenina. Je dobře známo, že se všem druhům košťálové zeleniny, včetně kyselého zelí připisuje příznivý vliv na snižování obsahu cukru v krvi. Hodnota jednotlivých druhů košťálové zeleniny spočívá v tom, že obsahují uhlohydráty příznivého složení, které jsou organismem dobře přijímány a využívány a přispívají k lepší látkové výměně. Velmi vhodnou zeleninou pro diabetiky je chřest. Ve 110 gramech je obsaženo pouze 2,4 g uhlohydrátů. Mimo to chřest zelený je ve srovnání s vyběleným bohatší na obsah vitaminů. Černý kořen má ve sto gramech 14,8 gramů těchto vhodných látek.

ObrazekOrganismus nemocného cukrovkou snáší i dobře okurky. Obsahují látky podobné inzulínu a obsah uhlohydrátů není vysoký. Ve sto gramech okurek je jen 1,4 gramy uhlohydrátů. Okurky jsou chudé na bílkoviny, ale obsahují výrazně chuťové látky, vitaminy a některé minerální látky. Cibule má mnoho předností, z nichž významný je příznivý vliv na látkovou výměnu, pokud jde o vylučování cukrů. Povzbuzuje také činnost slinivky břišní. Celer obsahuje látky podobné inzulínu a  svým obsahem silic příznivě ovlivňuje i činnost ledvin. Pro nemocné cukrovkou je mimořádně vhodnou zeleninou lilek. Pěstuje se ve skleníku či fóliovníku a za příznivých podmínek se vysazuje koncem května až červnu  na volné prostranství. Obsah uhlohydrátů je v lilku velmi nízký.Obrazek

 Obrazek

Uhlohydráty jsou hlavním zdrojem energie, čili kalorií, ve vašem organismu. Jsou rozděleny do dvou skupin: složité uhlohydráty, neboli škrob – hlavní zdroj energie vašeho organismu. Obyčejně jsou nabity vitamíny a minerály, často také vlákninou. Mnoho škrobovitých jídel má navíc nízký obsah tuku. Dobrým zdrojem složitých uhlohydrátů je také řada druhů zeleniny. Denně jezte 3 – 5 porcí zeleniny

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Doplnění

(Majka, 18. 11. 2007 18:29)

Diabetikům se také mohou dopoučit topinamburya a čaj z borůvkového listí.Diabetes vždy však patří pod kontrolu lékaře. Samoléčba není na místě :-)